Netradiční automobilka
Kaipan není v žádném ohledu tradiční auto. Vypadá trochu jako kabriolet, trochu jako závodní vůz, trochu jako retro auto. Taková všehochuť. A tak je to správně, protože kaipan je skutečně smíchaninou všeho možného. Jde o vůz české výroby, který se zrodil v Jizerských horách, v obci Smržovka. Nenajdete tam ale žádné velké výrobní haly a parkoviště plné nových modelů. Kaipan je skládanka – a to doslova. A pokud jste skutečnými fajnšmekry, můžete si svůj kaipan složit třeba i sami doma.
Trochu z octavie, trochu z favoritu
Kaipan je jak název automobilky, tak i auta. Vzniklo v roce 1991, kdy si jeden muž usmyslel, že si postaví svůj vlastní roadster. Jakožto jedinec nemohl vyrábět ve velkém, a tak začal stavět kaipany pro své přátele a známé. Něco si vypůjčil od Fordu, něco od Škody. Šlo zejména o motory. První model si ho vypůjčil z Fordu Sierra, další z Octavie 1. generace. Další model měl motor z populárního favoritu, následující zase z Fabie RS. Motory se přitom měnily kvůli zpřísňujícím se emisním normám, jimž auta musela vyhovět.
Další proměny
Dalo by se říci, že co kaipan, to originál. Některé používají třeba i světla z jiných automobilů (například světla z fabie), jiné se vyrábějí třeba i jako elektromobily. Elektromotor se do nich přitom vyrábí na zakázku a na jedno nabití zvládne ujet až 80 kilometrů. Není to moc, ale kaipany jsou auta pro fajnšmekry, kteří s nimi nebudou projíždět celý svět – i když by klidně mohli, protože auta vyhovují všem normám a zákonům. Už dávno navíc nejde o auta pro pár kamarádů.
Skládanka na doma
Kaipan si můžete pořídit už hotový a vybrat si z mnoha různých modelů. Ale to není vše. Pokud máte na kontě méně peněz, je levnější variantou pořídit si ho rozložený. Neboli – koupíte si veškeré potřebné díly a poskládáte si auto sami doma. Pokud autům trochu rozumíte a baví vás, není to až tak složité. Dostanete přesný návod a své hotové dílo zavezete na Smržovku, kde vám ho zkontrolují, jestli je vše na svém místě. Pokud ano, dostanete technický průkaz a můžete směle vyjet na silnice.
Jediné, na co musíte dávat pozor, je, že kaipan je poměrně malé vozítko. A ne všichni řidiči jsou na silnicích dostatečně ohleduplní. I když kaipany splňují bezpečnostní normy, přece jen jde o kabriolety, jejichž hlavní konstrukční část tvoří „pouhá“ skelná rohož či tkanina. Takový karbonový kaipan už má jinou cenovku, a proto dává většina lidí přednost těm obyčejným (a křehčím).
Přečtěte si také 5 zajímavostí o Porsche nebo Formule 1 anebo co jste možná nevěděli