Okřídlený šíp
Logo automobilky Škoda je poměrně netypické. My, domácí, už víme, že jde o okřídlený šíp. Ale pokud ho ukážete někomu neznalému, možná zaváhá. Leckomu totiž může připomínat třeba indiána s výrazným nosem a typickou čelenkou. A zvlášť děti mají v tomto ohledu hodně bujnou fantazii. A možná i proto Češi logo „své“ škodovky tolik milují – takhle hravé logo prostě žádná jiná automobilka na světě nemá. Nebo spíš neměla.
První logo
Zajímavé je, že okřídlený šíp nebyl logem automobilky od samého prvopočátku. Na začátku 20. století jím byl lipový květ, který dokonale symbolizoval Česko a značil údajně i svobodu. Tehdy ovšem šlo ještě o automobilku Laurin a Klement.
Když tato slavná automobilka začala vyrábět také motocykly, proměnila své logo – kromě jména automobilky a sídla (tedy Mladé Boleslavi, stejně jako dnes) neslo název SLAVIA. Dodnes ho můžete vidět na zachovalých veteránech, tedy motocyklech z počátku 20. století.
L & K
Modernější podobou loga, už bez jakýchkoliv zbytečných obrázků a dalších nadbytečných grafických prvků, bylo logo Laurin a Klement, které se ale „smrsklo“ do pouhých dvou iniciál zakladatelů. Takže na něm byla jen zajímavě vyvedena písmena L & K. V tisku a reklamních materiálech se pak logo používalo ve formátu LAURIN & KLEMENT.
Zajímavé je, že logo získalo kulatý tvar a po jeho obvodu se objevily dva stonky s listy a květy, které už v něm zůstaly a uchovaly se v něm až do konce 20. století.
První okřídlený šíp
Ten tak známý okřídlený šíp se objevil až v roce 1923, kdy už zároveň některé automobily nesly oválné logo s modrým pozadím a nápisem Škoda. Vznik loga je už polozapomenutý, takže se neví, jak přesně vzniklo – ale má se za to, že inspirací byli skutečně indiáni. Původní logo mělo ostatně čelenku s pěti pery, která se až později změnila na tři. A z indiána se stal jen šíp se třemi pery. Logo se tedy zjednodušilo a neslo si s sebou jasné poselství – rychlost šípu, elegance, technická vyspělost, let vpřed.
Další varianty
Okřídlený šíp se na automobilech objevoval až do roku 1995. Ale nevypadal vždy stejně. Respektive, nebyl vždy zelený.
Původní varianta byla červená a modrá (tedy byly dvě, barvy se nekombinovaly). Existovala také stříbrná varianta. A v průběhu času k pouhému okřídlenému šípu přibyl i nápis Škoda. Design se pak výrazně změnil až v roce 2011, kdy šíp získal 3D zobrazení a zeštíhlil.
A k největší změně došlo nejspíš aktuálně, v roce 2023, kdy byl okřídlený šíp nejen pozměněn, ale i zcela upozaděn na úkor textového loga ŠKODA.
Další TOP automobilová loga, která zná celý svět
- BMW - bavorská motorová společnost, známá jako BMW, se může pyšnit jedním z nejikoničtějších automobilových log na světě. Jejich logo, kombinující modré a bílé barvy do tvaru rotační vrtule, není pouze esteticky působivé, ale i symbol původního zaměření firmy na leteckou techniku. Tato vizuální identita se stala rozeznatelným symbolem výkonu a luxusu.
- Mercedes-Benz - výrazným logem automobilky Mercedes-Benz je kruh tvořený třemi hroty, symbolizující dominanci značky na souši, ve vzduchu a na moři. Tato ikona elegantně představuje špičkovou kvalitu a technickou dokonalost spojenou s touto prestižní německou automobilovou značkou.
- Porsche - Porsche, synonymum pro luxusní sportovní vozy, prezentuje logo s elegantním a čistým designem. Heraldický štít evokuje spojení s bohatými rodinnými tradicemi, což dodává značce Porsche jedinečný historický a elegantní nádech.
- Peugeot - automobilová značka Peugeot se pyšní logem, které zobrazuje odvážnou siluetu lva. Tato symbolika reprezentuje odvahu a sílu, což jsou hodnoty spojené s touto francouzskou automobilovou značkou. Peugeot tak zaujímá výjimečné místo mezi konkurencí.
- Ferrari - logo italské automobilové legendy Ferrari je nepřehlédnutelné - žlutá barva a černý jezdec dynamicky pohánějící vozy. Tato vizuální identita je symbolem vášně, rychlosti a luxusu spojeného s jednou z nejprestižnějších automobilových značek na světě.
- Jaguar - britská značka Jaguar je známá svým logem zobrazujícím elegantní siluetu jaguára. Toto logo vyjadřuje gracióznost a rychlost, což jsou charakteristiky, které najdeme ve špičkových vozech této exkluzivní automobilové značky.
- Audi - německý výrobce luxusních vozů, vyniká svým moderním a minimalistickým logem. Čtyři kruhy symbolizují spojení čtyř zakládajících společností, což podtrhuje spolehlivost a tradici spojenou s touto renomovanou německou automobilovou značkou.
- Tesla - v současné éře elektromobility si zaslouží pozornost i značka Tesla. Jejich logo, jednoduché písmo často doprovázené obloukovým designem, zdůrazňuje elektřinu a pokročilou technologii. Toto logo je symbolem revoluce v automobilovém průmyslu, ačkoliv se liší od tradičních automobilových log, zaujímá své unikátní místo na seznamu nejvýraznějších automobilových log.
Přečtěte si také Čtvrté SUV v rodině Škoda nese název Kamiq nebo Škoda Karoq láká: čím umí zaujmout?